سیستم عامل های گنو

طبقه بندی موضوعی

بازی :)

سه شنبه, ۲۲ تیر ۱۳۹۵، ۱۱:۲۸ ب.ظ | علی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ | ۰ نظر

از قدیما بازی واسه گنو کم یاب بود یا اگه هم بود کسی نمیشناخت. اینم به این دلیل نیست که کمپانی‌ها از این سیستم بدشون میاد.بلکه پای دست‌های پشت پرده در میونه. اگه دقت کنین میبینین که همین مشکل واسه سیستم عامل‌های پولی دیگه هم هست و پای ماکروسافت در میونه.  در هر حالت یه سریا کم کاری کردن و یه سری ها هم پول دارن...

معمولا بازی‌های ازاد توسعه‌شون خیلی طول میکشه و متاسفاته توسعه دهنده‌ها با باد هوا زندگی نمیکنن  به همین دلیل گرافیک جزابی ندارن.

منم تا مدتی تو باغ نبودم. اما الان میخوام چندتامتن بازشو معرفی کنم.

PRINCE of PERSIA:


این بازی توسط Jordan Mechner طراحی شده و به صورت اسمبلی واسه Apple II نوشته شده. بعد ها توسط شرکت‌های دیگه نسخه‌های دیگه و ورژن سه بعدیش هم ساخته شد و در نهایت حق ساخت سری شاهزاده ایرانی رو UBisoft گرفت. اما اقای Mechner تصمیم میگیره تا سورس رو اراعه بده. البته اقای مچنر هنوز هم دار با ubisoft همکاری میکنه و نسخه‌های دیگه این بازی رو اراعه میده.

بازی داستانشو از یه جای نامربوط به اسمش میگیره، {شب‌های عربی} یا { هزار و یک شب} که اصلا ربطی به ایران نداره بگذریم.

در حالی که سلطان داره در سرزمین‌‌های دور میجنگه ، وزیرش جعفر ( اسم خاطره انگیزیه :) ) که یک جادو گر هم هست قدرت رو بدست میگیره و میخواد که با شاهزاده خانم ( دختر سلطان) ازدواج کنه و اونو در یک برج زندانی میکنه، نقل قول از وزیر: یا ازدواج میکنی یا بعد از ۶۰ دقه می‌کشمت(عشقش میکشه).حالا فهرمان بی‌نام داستان ما که عاشق شاهزاده خانوم شده باید از در و دیوار بالا بره با سربازا بجنگه تا اونو از دست وزیر نجات بده و ....

دو نمونه متن باز فقط واسه نسخه اولیه این بازی ساخته شد. FreePrince و SDLPOP  که البته FreePrince تا الان به پایاد نرسیده.

ولی SDLPOP عالیه و میتونید از github بگیریدش....

پیشنیازهاش هم: libsdl2-mixer libsdl2-image

https://github.com/NagyD/SDLPoP

make all

./prince

اگه سیستم عاملتون ARCH هست کافیه بزنید yaourt -S sdlpop
البته توصیه اینه که به طور معمولی بیلدش بزنید.....

در اینجا هم میتونید کامیک‌ها و سایر ابزارها رد در مورد این بازی بگیرید. این بازی واسه من که خاطره انگیزه. کامیکاش واسه اونایی که همون اوایل بازی میکردنش خیلی جالب خواهد بود.

کل بازی 37مگابایته.


STK(SuperTuxKart):

این بازی یه چیزی تو مایه‌های Re-Volt  هست البته یه مقدار لگ میزنه کرافیکش کمه کلی حجم داره و کلی هم CPU میخوره ولی خب بازم یه بازیه البته بیشتر به درد -۱۴ میخوره و میتونید اونو از طریق مخزن سیستمتون نصب کنین.

بازیه با مزه‌ای هست....



ARX Libertatis:

این بازی که در سال ۲۰۱۱ متن باز شد یه بازی قدیمی سال ۲۰۰۲ هست به نام  arx fatalis که یه داستان اول شخص داره

زمانی که خورشید بی رمغ شده تمامی موجودات زمینی نژاد ها از جمله گوبلین‌ها، دورف‌ها،انسان‌ها و .. مجبور شدند تا به غار‌های زیر زمینی پناه ببرند و خانه هایشان را در تمامی سطوح غار‌ها بسازند. بازیکن که در سلولی بهوش می‌آید، مامموریت دارد تا خدای نیستی و خرابی، اکبا را که سعی داردخودش را به ارکس اشکار و هویدا سازد را زندانی و نابود سازد.

سورس بازی ۱مگ و دیتای دمو ۱۵۰مگ.

خب من بازی رو رفتم و با توجه به (زیر)اینکه من دیتای دمو رو داشتم بازی توی یه قسمت چزابی تموم میشه.

اما مراحل نصب:

اگه کاربر ArchLinux هستید میتونید اینو از مخزن کاربران (AUR) نصب کنید

اول از همه سورس رو از گیت دانلود کنید

کلی پیشنیاز داره : cmake,zlib, boost,glm,openal,freetype,iconutil,inkscape ...

و واسه کامپایلش ۴ گیگ رم نیاز دارید اگه ندارید حتما سواپ(swap) فعال باشه...

mkdir build;cd build

cmake ..

make

بازی الان متن بازه اما دیتاش تجاری مونده ، ولی:

دیتای بازی رو میتونید طبق این صفحه دانلود کنید کلی حرف زده خلاصش اینه:

اگه cd بازی رو دارید میتونید دیتاش رو کپی و استفاده کنید یا اینکه بازی رو بخرید و استفاده کنید یا اینکه نمونه دمو رو دانلود کنید و ازدیتاش استفاده کنید که طبق معمول همین اخریه خوبه. (البته تا یه جایی بیشتر پیش نمیرید و بازی تموم میشه متاسفانه.)

خلاسه ترش اینه:

از لینک softpedia دانلود کنید

داخل فایل زیپ سه تا فایل cab(cabinet file) هست  بعلاوه دوتا فایل با نام‌های data2.pak و  loc.pak که در داخل پوشه bin هست رو استخراج کنید. فایل loc.pak رو به loc_default.pak و سه تا فایل کابینت رو با یه 7z ark یه هرچی که دلتون خواست باز کنید و فیل داخشون رو خارج و نامشون رو به حروف کوچیک تبدیل کنید. حالا این پنجتا فایل و درون پوشه build قرار بدید.بازی اماده خوردن فقط مواظب باشید... داغه!؟!؟!؟!؟.

0AD:


این یه بازیه استراتژیه که موضوعش موربوط به نقطه زمانی تولد مسیحه و سعی شده همه چی با واقعیت اون زمان مطابقت داشته باشه.

میتونی تاریخو اون طوری خواستید بنویسید البته اگه نبازید.

البته هنوز قسمت داستانیش اضافه نشده

این بازی هم متن بسته بوده یه زمان اما توسعه دهنده‌هاش تو سال ۲۰۰۸ کفتن که به زودی اونو به صورت متن باز ارایه میکنن و در سال ۲۰۰۹ سورس بازی ارائه شد. دلیل طولانی شدن توسعه بازی  همون بالاست( ای کاش منم با باد هوا زندگی میکردم)، بودجه است. که همین دو ماه پیش یکی از توسعه دهنده‌هاش بهمین خاطر از توسعه انصراف داده.اما توسعه بازی داره خوب پیش میره و تو همین نسخه بازی زیباییه.

این معلومه که 0AD توی کخازن همه انتشار‌ها موجوده اما اگه میخواین اخرین نسخه‌اس رو استفاده کنین یا از اینجا استفاده کنین یا از ارچ/لینوکس استفاده کنین.

سایز انجین 12مگ و دیتای بازی 500گابایته.

در حال حاضر امکان مولتی پلیر نیز وچود دارد.


caveproductions:

احتمالا بعضی از ماها بازی sokoban رو تو بچگی بازی کردیم و میشناسیم. sokoban یه بازی فکریه اما این بازی یه بازیه بامزه است. یه بازی که باید یه سری بسته رو جمع اوری کنید تو هیمن راه کلی مشکل هم هست. بازی گرافیک خوبی داره و واسه اندروید هم پورت شده و بخوبی اجرا میشه. البته یه کم بد دسته یا شاید توی اندروید اینجوریه.

PLANE SHIFT:

این بازی یه بازی MMORPG هست که یه چیزی تو مایه وارکرافت اما تک شخصیتی هست.بازی کاملا متن بازه هم سورس هم دیتا.
بازی کاملا مجانیه. نه خودش نه اکونتش و هیچ چیز مخفی و خریدنی هم نداره تا از سایر رقبا جلو بیفتین.
خب البته اینترنت میخواد اگه بخواین بازی کنین



نصبش خیلی سادست واسه همه OS ها یک فایل .run هست که اجراش میکنین و یک ویزارد خودش بازیو نصب میکنه.در اخر من یه کاراکتر ساختم ولی میپره که با توجه به لاگش فک کنم اینترنتم کنده.


AstroMenace:

این بازی جزو بازی های space shooter و الان کاملا اپن سورسه.یه چیزی تو مایه‌های chicken invaders یا سایرین.بازیه جزابیه و کامل هم هست. یه جورایی هم 3d هست.




سایز بازی 52مگابایته.

Stunt Rally:
خب از اسمش پیداست که بازی رالی هست.گرافیک خوبی هم داری.


دیتای بازی 1گیگابایته،نصب هم نمی‌خواهد.
اینواحتمالا خیلیاتون میشناسین. بازی FPS هست ۱.۴گیگابایت هست.


گرافیکش هم نسبتا خوبه. کلا بازی با تکسچر گرافیکی شده.


این بازی طرفداران زیادی داره و کاملا اپن سورسه الان ولی حتما باید یه اربر توی سیتش درست کنی.

بازی گرافیک خوبی داره. داستانی هم هست البته الان من توی مد بازی نیستم که بخوام تستش کنم ولی فک کنم که فایل اچراییش برای هر سه سیستم عامل وجود باشه.
یه بازی سوم شخص کا کاملا سبکه ( کلا تکتچر هستش) و احتمالا روی هر سیستمی نصب بشه
این داستان در جزیره ای رخ می‌دهد که شمار نامعلومی از سال‌ها پس از سقوط نژاد بشر رخ می‌دهد. داستان بر  ترنر، یک خرگوش بازنشسته معروف که در دهکده‌ای کوچک با خانواده و دوستانش زندگی می‌کند ، تمرکز می‌کند.

بدون خبر ترنر، گروهی از گرگ‌ها از یک جزیره نزدیک شدند و تمام  کسانی را که در آنجا زندگی می‌کردند را کشته  و خوردند و برای یافتن غذای بیشتر به  لوگارو آمدند. آن‌ها نمی‌خواهند مانند گذشته اشتباهات مشابهی مرتکب شوند، آن‌ها در نظر دارند تا منبع غذایی خود را به جای شکار کردن منبع غذایی جدید خود ، ذخیره کنند. پادشاه خرگوش با این تصاحب موافقت کرد و گفت که گرگ‌ها به او اسیبی نمی‌رسانند. برای تضمین این معامله، او جک را یکی از  وفادارن  بود فرستاد تا مهاجمان محلی را بکشد، زیرا آن‌ها تنها مقاومت واقعی گرگ‌ها بودند. برای انجام این کار ، جک تصمیم می‌گیرد که ترنر را فریب دهد تا مهاجمان را بکشد. جک  اسکیپر، دوست نزدیک  او را  فریب می دهد و او را متقاعد کرد تا دهکده  ترنر را بدون دفاع ترک کند. جک هیچ چیز در مورد گرگ‌ها به او نگفت و به او اطمینان داد که در طی این حمله هیچ‌کس آسیب نخواهد دید. او سپس به مهاجمان کمک می‌کند تا هر کسی را در روستا، از جمله اسکیپر، بکشد.

برنامه جک تا حد زیادی موفقیت‌آمیز بود. مهاجمان ترنر را از روستا دور می‌کنند و حمله می‌کنند در حالی که او غایب است، تمام خانواده خود و تقریبا همه دوستانش را به قتل می‌رساند. جک طی این حمله مرگ خودش را طی کرد. ترنر این ماموریت را انجام می‌دهد تا انتقام مرگ عزیزانشان را بگیرد، و شروع به کشتن سیستماتیک تمام مهاجمان کرد، و ناخودآگاه راه را برای گرگ‌ها باز کرد تا لوگارو را تسخیر کنند. با این حال، همه چیز دقیقا با برنامه‌ریزی انجام نشد: مهاجمان تصمیم گرفتند که اسکیپر را برای باج نگه دارند. وقتی بیشتر مهاجمان کشته شدند ، ترنر در یکی از اردوگاه‌های مهاجمان با اسکیپر مواجه شد. اسکیپر به ترنر می‌گوید که چگونه جک او را فریب داد، که باعث شد که ترنر به روستایش برگردد و محل جسد جک را تایید کند. پس از دیدن جسد جن به درستی حدس می‌زند که جک بعد از خیانت به او به کوه‌های راکی رفته‌است و تصمیم می‌گیرد که او را در آنجا تعقیب کند.

بعد از اینکه ترنر به " راکی هال " رسید، یکی از نگهبانان به او اطلاع می‌دهد که جک برای او جایزه تعیین کرده‌است. با این حال، بیشتر نگهبانان ترنر را به عنوان یک قهرمان می‌شناسند و به جای اینکه وانمود کنند او را ندیده‌اند، از حمله به او خودداری می‌کنند. سپاس گذارانه ، ترنر ،هال را ترک کرده و به سمت شمال می‌رود تا به دنبال جک ادامه دهد. در راه، ترنر برخورد می‌کرد و پس از خروج از تالار، یک گرگ و پنج سرباز خرگوش که جک برای کشتن او فرستاده بود، مجبور به مبارزه با یک نگهبان نومید شده بود. با وجود این، ترنر در نهایت جک را رد کرد و او را از جایی که سربازان شکست خوردند، یافت. جک که هیچ دلیلی برای ادامه بازی پیدا نکرد، تمام شرایط را پیش از کشته شدن توسط او در یک نبرد توضیح داد.

تر نر پس از اینکه حقیقت وحشتناک را فرا گرفت، با پادشاه هیکوری در مورد گرگ‌ها روبرو شد. هیکوری به نگهبانان خود دستور می‌دهد که ترنر را بکشند ، اما در پرتو معاملات Hickory's با گرگ‌ها، آن‌ها امتناع می‌کنند. ترنر با حمایت کامل گارد پادشاه، در یک کودتای بدون خونریزی به قدرت رسید. بعد به خرگوش‌ها وعده می‌دهد که با گرگ آلفا ملاقات خواهد کرد و اگر لازم باشد او را بکشید. هیکتوری مصمم به کشتن ترنر و بازپس گیری تاج و تخت، از ارتباط او با گروه گرگ‌ها برای فرستادن سه تروریست گرگ قبل از رسیدن به آلفا استفاده می‌کند. با این حال، تر نر موفق می‌شود قاتلین را شکست دهد و بعدا هیکتوری را در کوهستان با دو نفر از وفادارترین محافظان خود پیدا کند. وقتی ترنر می‌گوید که او قادر به کشتن آنهاست شوکه شده‌استمی شوند. ترنر در تلاش برای مبارزه با فتح گرگ‌ها با هیکتوری مقابله می‌کند، او را عصبانی می‌کند و باعث می‌شود که او حمله کند . ترنر در نبردی که پس از آن کشته شد ، هیکتوری را کشت و شمشیرش را بدست گرفت.

ترنر در اثر پیروزی‌های اخیر خود، و با توجه به کش‌مکش‌های اخیر خود، سرانجام به کنام گرگ‌ها رسیده و هر گرگ را، از جمله مادران و کودکان ، به قتل می‌رساند.اًش گرگ آلفا، بعدا وارد می‌شود. خاکستر هشدار می‌دهد که اگر نر تر وی را شکست دهد به معنای نابودی خرگوش‌ها خواهد بود و باعث قحطی و جنگ داخلی بدون اعمال نظم طبیعی می‌شود. ترنر با این جمله مخالفت می‌کند که اگر او گرگ‌ها را نکشد ، آن‌ها فقط کنترل خود را از دست خواهند داد و همه خرگوش‌ها را می‌کشند، خود را از دست می‌دهند، و اینکه یک مرگ از دست او شریف‌تر خواهد بود. در جنگ بعدی، ترنر موفق شد بر اش غلبه کند و او را شکست دهد . بعد از این ، او به کوه‌های راکی می‌رود، جایی که به او شانس تبدیل شدن به پادشاه داده می‌شود، چون هیچ‌کس جرات نمی‌کند قدرت یک خرگوش را که یک گروه گرگ‌ها را کشت ، به چالش بکشد. ترنر در حالی که احساس می‌کرد که او قادر به حکومت نیست ، کاهش می‌یابد.
ترنر نا امید شده، احساس میکند که به قدرت نرسیده. تصمیم میگیرد جزیره را ترک کرده و سعی میکند هدفی برای زندگی جدیدش پیدا کند.

 اما روش کامپایل:
cmake ./
make
اما اگه از ارچ استفاده میکنید میتونین از توی AUR نصبش کنید...

یه چندتا دیگه هم هست که در زیر لیستشون میکنم.چون ازشون خوشم نیومد الان توضیح کاملی نمیدم..

name                  Dimention  License    age    Genre

world of padman:       3D         GPL     -12    FPS

Zero-k:                     3D      GPLV2+  +10    RTS



البته یه سری از بازی‌ها هم هستن که گرافیک خوبی دارن و متن بازم هستن ولی به دلیل نوع کدشون یا کامپایلری که نیاز دارن نمیشه تو این پست لیستشون کرد.

بازیهای متن بسته به دلیل برقراری جریان فروش بازی یا تبلیغ بیشتر متن باز میشن و تعدادشون هم زیاده ولی بیشترشون (99٪) مشکل اصلیشون ابنه که دیتاشون تجاری میمونه و کسی که بخواهد بازی کنه باید یه جورایی دیتا رو بخره.

لیستشونو میتونین توی ویکی با جزییات پیدادکنین.

اینم یه لینکه که بازی‌های قدیمی رو که متن باز شدن یا متن بازشتون ساخته شده رو معرفی کرده...

اینم چندتا سورس دیگه. GitHub LibreGameWiki Debian


راستی یه نکته مهم: این بازی‌ها اکثرا static link هستن یعنی اینکه لینک ثابت داردن واسه فایل‌های مشترک. اینجا سه حالت پیش میاد. اول اینکه اگه سیستم به روز شد احتمال داره یه سری از فایل‌های مشترک هم به روز بشه و توی سیستم با یه ورژن دیگه دیده بشن: در این حالت می‌تونین با لینک کردن فایل‌های جدید به فایل‌های ورژن قدیمی که بازی توی لاگ‌هاش میگه مشکل رو مرتفع کنین

دوم زیاد سیستم رو به روز نکنین. مثلا توی ارچ که به سرعت به روز میشه هی اپدیت نکنین. یا اگه این کار رو میکنین بهتره از توی AUR نصب کنین تا اگه به مشکلی بر خوردین بازی رو با yaourt به روز و مشکل برطرف بشه.

سوم: گاهی وقتا بازی با فلان نرم‌افزار کار میکنه و وقتی سیستم به روز میشه بعصی وقتا مشابهش که به یه دلیل جایگزین شده نصب میشه و بازی کار نمیکنه. مثلا همین بازی‌هایی که اجتیاج به نصب ندارن رو اگه روی سیستم‌های به روز نصب کنین خطای پرونده گمشده رو میدن.


البته سعی میکنم این پست رو به روز نگه دارم. این پست در تاریخ 12 بهمن 95 به روز شده.


  • علی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی